Kalottikenno paperiteollisuudessa

Kalottikennoasiakkaistamme Andritz Oy on maailman johtavia sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajia. Yrityksen tuotealueita ovat muun muassa puunkäsittely, kuituprosessit, kemikaalien talteenotto ja massankäsittely. ANDRITZ-kiekkosuodatinta käytetään paperi- ja kartonkimassojen saostukseen ja p&k-koneiden kiertovesien kuidun talteenottoon.

Kiekkosuotimen pääosan muodostavat akselille kiekkomaisesti kootut sektorit. Sektorit on päällystetty muovisella kutisteviiralla tai metalliviiralla, jotka keräävät kuidut ja vesi poistuu sektorin, keskiakselin ja imupään kautta ulos suotimesta. Sektori voi olla myös niin sanottu baglessrakenteinen, jolloin sektorin runko itsessään muodostaa suodattavan elementin eikä erillistä viiraa tarvita.

Andritz ja ja CEF ovat jo pitkään suunnitelleet ja kehitelleet yhteistyössä erilaisia sektorirakenteita. CEF hoitaa sektoreiden valmistuksen, varustaa ne Andritzin toimittamilla muovisilla tai metallisilla viiroilla ja pakkaa valmiit tuotteet toimitusta varten.

”Sektorien tulee olla kestäviä ja muotoiltavissa käyttötarkoituksensa mukaan siten, että vesi poistuu sektorin sisältä nopeasti. CEF:n tarjoama kalottikennoteknologia sopii ominaisuuksiltaan sektorin valmistukseen erinomaisesti. CEF:llä on ollut merkittävä rooli sektorin ja valmistusmenetelmien suunnittelussa ja kehittämisessä. Huolellisesti suunniteltu tuote toimii tehtävässään hyvin, ja olemme olleet CEF:n valmistamiin sektoreihin tyytyväisiä. Yhteistyömme on sujuvaa ja avointa. CEF esimerkiksi vastaa joustavasti kiireellisiinkin aikatauluihin, joilla toimitamme tuotteita loppuasiakkaillemme muun muassa Chileen, Kiinaan ja Venäjälle. Luotamme CEF:n ammattitaitoon.

Jarmo Immonen
IC Project Manager, Pulping and Fiber Division
Andritz Oy


Kalottikennolla kohennettu konttilukki

Cargoteciin kuuluva Kalmar on johtava kontinkäsittelylaitteiden- ja järjestelmien toimittaja. Kokonaisratkaisut kattavat konetoimitukset, huoltotoiminnon, satama-automaation ja terminaalien toiminnanohjausjärjestelmät.

Kalmarin konttilukki on tehokkaaseen satamatyöskentelyyn kehitetty kontinkäsittelylaite. Suosittuun tuoteperheeseen kuuluvat pinoavat konttilukit ja kuljetuslukit.

Lukkien voimalaitetta kehitettiin vuonna 2010. Samalla parannettiin voimalaitesuojia yhteistyössä CEF:n kanssa. CEF:n kehittämä kalottikennorakenne otettiin voimalaitesuojien lisäksi käyttöön konttilukin pohjakaukaloissa. Kalottikennorakenne antaa voimalaitesuojille ja pohjakaukaloille vaadittavan keveyden ja jäykkyyden. Rakenne parantaa käytettävyyttä ja myös hyvän luokse päästävyyden ansiosta kalotti- kennorakenteinen voimalaitesuoja koostuu kahdesta liukujohteilla luukkuvasta luukusta, jotka saa sisäkkäin. Rakenteella saavutetaan esteetön pääsy huolto.- ja tarkastuskohteisiin.

”Voimalaitesuojien keveyden ja hyvän toiminnallisuuden lisäksi asiakkaamme ovat tyytyväisiä kalottikennojen RST-materiaaliin. Kontinkäsittelylaitteilla on erittäin pitkä elinikä. Ruostumattomasta teräksestä valmistetut voimalaitesuojat kestävät laitteen eliniän jopa satamien haastavassa meri-ilmastossa. CEF on ollut alusta asti mukana kehittämässä voimalaitesuojaparannusten toimintaperiaatteita. CEF on myös toiminut kumppaninamme toiminnallisuuteen ja designiiin liittyvässä viimeistelyssä ja tuotteistanut suojista mahdollisimman valmistus ystävällisiä ja laadukkaita. Yhteistyö CEF:n kanssa on toiminut moitteettomasti.”

Tapani Haikonen
R&D Engineer, Power train
Cargotec Finland Oy, Kalmar


Pakettiautomaatti kokonaistoimituksena

Agora Networks Oy valitsi CEF:n kumppanikseen toteuttamaan modulaarisen pakettiautomaatin kokonaistoimituksen aina mekaniikkasuunnittelusta valmiiksi tuotteeksi. Projekti käynnistettiin asiakkaan idean ja luonnoskuvan perusteella, jonka jälkeen CEF vastasi kokonaisuudessaan tuotteen mekaniikkasuunnittelusta. Suunniteltu laite soveltuu ulko- ja sisäkäyttöön ja mahdollistaa näin tehokkaan pakettien jakelun 24/7 riippumatta liikkeiden aukioloajoista.

Pakettiautomaatti suunniteltiin CEF:n mekaniikkasuunnittelua hyödyntäen ja samanaikaisesti CEF:n tehtaan tuotantokyvykkyydet huomioiden jokaisen ohutlevykomponentin kohdalla tuli huomioitua kustannustehokkuus ja valmistettavuus. Pakettiautomaatin rakenne on kokonaisuudessaan modulaarinen, jolloin laitteistoa on helppo laajentaa tulevaisuudessa käyttäjän tarpeiden mukaan. Modulaarinen rakenne myös vähensi erilaisten osien lukumäärää, kun samoja komponentteja voidaan käyttää erilaisissa kaapeissa. Lopputulos viimeisteltiin pintakäsittelemällä pakettiautomaatti pulverimaalauksella, mikä on mahdollista tehdä aina asiakkaan valitseman värisävyn mukaiseksi.

Pakettiautomaattia suunniteltaessa kiinnitettiin erityistä huomiota myös kentällä tapahtuvan asennuksen helppouteen esimerkiksi suunnittelemalla pakettiautomaattiin riittävä määrä kiinnityspisteitä, joiden avulla kaapit ovat helposti liitettävissä toisiinsa sekä seinään tai maahan turvallisuus huomioiden. Pakettiautomaatin huollettavuus ja tarvittavat ylläpitotoimet olivat myös merkittävästi suunnitteluun vaikuttaneita elementtejä ja nämä huomioitiin suunniteltaessa osien kiinnityksiä. Kokonaistoimituksen sisältö kattoi myös elektronisten komponenttien asentamista CEF:n tehtaalla, joilla viimeisteltiin asiakkaalle asennusvalmis kokonaisratkaisu.